دلایل سوزش سر دل چیست؟
نوشته شده توسط : pari

 

دلایل سوزش سر دل چیست

در ادامه به بررسی مهم‌ترین علل سوزش معده و یا همان سر دل می‌پردازیم:

۱. خوردن غذای بیش از حد

به طور کلی، اگر فرد حجم زیادی از غذا را مصرف کند، فارغ از غذایی که می‌خورد و میزان غذایی که پیش از آن خورده است، این حجم زیاد غذا می‌تواند به ایجاد سوزش سر دل منجر شود. در نتیجه خوردن غذا در تکه‌هایی کوچک تر و با دفعات بیشتر می‌تواند به جلوگیری از سوزش سر دل ناشی از این مسئله کمک کند.

۲. با عجله/ در حرکت غذا خوردن

حجم غذای مصرفی تنها مشکلی نیست که می‌تواند خطر ایجاد سوزش معده را افزایش دهد. متخصصان تغذیه می‌گویند خوردن غذا در حرکت (فرد فست فودی را دریافت کند، به سرعت آن را بخورد و سپس به سرعت به کار یا فعالیت‌های دیگر بپردازد) می‌تواند خطر سوزش سر دل را افزایش دهد. برای کاهش مشکل سوزش معده ناشی از این مدل غذا خوردن، پیشنهاد می‌شود افراد سرعت خوردن غذاهای گاه به گاه خود را کاهش دهند.

۳. مصرف غذاهای چرب

مصرف غذاهای چرب از علل سوزش سردل

غذاهای چرب به زمان بیشتری برای هضم در معده نیاز دارند و هر چه غذا مدت بیشتری در معده باقی بماند، خطر ایجاد علائم سوزش سر دل افزایش پیدا می‌کند. خطر سوزش معده زمانی که غذاهای پر چرب را در حجم زیادی مصرف می‌کنید، افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

۴. غذاهای اسیدی

غذاهایی که حاوی مواد اسیدی هستند (مواد غذایی نظیر گوجه، مرکباتی نظیر پرتقال، گریپ فروت و لیمو یا سرکه موجود در سالادها) خطر ایجاد سوزش سر دل را افزایش می‌دهند. دقت شود که فرد نباید با معده خالی چنین مواد غذایی ای را مصرف کند.

۵. نوشیدنی‌هایی که می‌توانند باعث سوزش سر دل شوند

مایعات نیز می‌توانند مشابه مواد غذایی، سوزش سر دل را تحریک کنند. خطر سوزش معده با نوشیدن قهوه، چای، نوشیدنی‌های گازدار و الکلی افزایش پیدا می‌کند. کافئین می‌تواند اسید موجود در معده را تشدید کند، نوشیدنی‌های الکلی نیز می‌توانند باعث آرام شدن ناخواسته دریچه اسفنکتر مری پایینی شوند و بدین ترتیب مواد درون معده می‌توانند وارد مری شوند.

نوشیدنی‌های گازدار ممکن است حاوی کافئین نیز باشند و البته نوشیدنی‌های گازدار بدون کافئین نیز می‌توانند موجب ایجاد حس نفخ در معده شوند و بدین ترتیب خطر سوزش سر دل در فرد افزایش پیدا می‌کند.

۶. شکلات

شکلات می‌تواند حاوی کافئین و چربی باشد، این ماده غذایی می‌تواند سوزش سر دل را تحریک کند. افرادی که با این مشکل مواجه هستند بهتر است مصرف شکلات خود را کاهش دهند. بهتر است از مصرف شکلات پس از غذاهای سنگین و یا با شکم خالی پرهیز شود. استفاده از این تکنیک‌ها می‌تواند به شما کمک کند بدون ایجاد سوزش سر دل چنین مواد غذایی ای را مصرف کنید.

۷. غذاهای تند

مصرف غذاهای تند از علل سوزش سردل

غذاهای تند نظیر فلفل‌های‌هالوپینو می‌توانند موجب ایجاد سوزش معده در افراد شوند. به علاوه، مواد غذایی دیگری نظیر سیر و پیاز می‌توانند همین مشکل را ایجاد کنند. حتی نعناع تند نیز می‌تواند در بعضی افراد سوزش سر دل ایجاد کند، زیرا این ماده غذایی به آرام شدن دریچه اسفنکتر پایینی مری کمک می‌کند و در نتیجه فرد با بازگشت اسید به مری مواجه می‌شود.

 

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد سوزش سر دل اینجا را کلیک کنید

دکتر محمد امانی، فوق تخصص گوارش و کبد در تهران

 





:: برچسب‌ها: #سوزش-سر-دل , #دل-درد , #درد-معده ,
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: